fredag 13 juli 2012

Grävskopor, kokböcker och rabarberpaj

Kl 7.12 väcks jag av Kärlekens som pussar mig hejdå inför dagen! Det är rätt behagligt att väckas så eftersom jag lätt somnar om med ett lite sött, larvigt, förälskat leende. 


Men vafalls!? Genom det öppna fönstret så kommer det skärande, gnisslande och nästintill olidliga ljudet av en grävskopa som arbetar sig igenom asfalt och sand. 


Det är nu det väcks en tanke i mitt huvud! Finns det inte en lag på att det ÄR förbjudet att arbeta på det sättet intill ett hus en FREDAG, KL 7 på morgonen OCH när folk har SEMESTER och SOVER?? Jag bara undrar? 






Hur det nu var så lyckades jag slumra till. Tills det brakar loss ordentligt! DÅ tar de fram den STORA borren och börjar BORRA i våra väggar!! Vi pratar nu seriöst borrande i cementväggar vars material fortplantar ljudet i HELA huset! Är det bara jag som får en ilande känsla i tänderna när jag hör det ljudet? Ja, jag vet, tandläkare använder inte borrar som är typ 50 cm långa och de har inte riktigt samma kapacitet, men ändå! 


Min tanke var att det var grannen som skulle få sin dosa för fibernätet installerad och tänkte att det nog bara var en liten stunds borrande som skulle bli aktuellt. Så fel jag hade, det visade sig vara installering BIG time! Vi pratar centralen för hela områdets fibernät och givetvis placeras det i vårt hus! Så det var bara att gilla läget, se saken från den ljusa sidan och låtsas att det ihållande ljudet var något annat än just oljud, ta min kaffekopp till sängen tillsammans med tidningen och börja dagen! 


En dag som sen fortsatt väldigt bra, med träningsrunda, långfrukost med de ljuvliga ungdomarna som nu är hemma igen. Besök på biblioteket för lån av sommarböckerna och lite lagom lojt läsande! 


Och så pricken över i, gick och vann en signerad bok av Monika Ahlberg på fejjan tack vare tips från min fina vän Pernilla


Ikväll får kärleken gå loss i köket och på grillen med sin kyckling marinerad i lime, olja och Ras el Hanout. Vilken krydda! Ingefära, paprika, vitlök, kanel.. bara tanken på den får mig att bli hungrig! Favoritpotatis till det (klyftor friterade i olja) och så en god, god sallad. Vi inspireras mycket av köket kring medelhavet i vår familj. Känns väldigt rätt i våra munnar men vi har en förkärlek även för det svenska traditionella också, för vad sägs om smulpaj med rabarber och vaniljsås till efterätt! OM den får vara ifred innan dess, sugna tonåringar har redan kastat lystna blickar på den! 




Vad äter ni till middag ikväll? Blir det sedvanlig tacos? Eller gör ni som vi, frossar loss i det enkla men ack så goda? För det är ju trots allt så att mat behöver inte vara så besvärlig och tillkrånglad egentligen! I synnerhet inte på sommaren när grillen är vår bästa vän! 

Att jag sen råkar ha en kokbok på ingående gör ju förstås att det KAN hända att det kommer lite mer bilder på mat här i framtiden! :)

Trevlig fredag vänner!

Maria


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar