torsdag 23 maj 2013

Äntligen ute ur vinterdvalan

Att det ska vara så svårt! Det här med vinter och allt som följer i dess spår. När september övergick i den grå oktober och därefter den hemska ofrånkomligt mörka november. Då, just DÅ önskade jag att jag var en björn som bara fick krypa in i idet och sova, sova, sova! Betänk dessutom att björnar faktiskt SOVER bort en stor del av sin vikt, vilket ju resulterar i att när våren kommer så är de klara för "Beach 2013". Bara en sån sak!!!

Men ack den som fick sina drömmar uppfyllda. Inte jag i alla fall! Och förmodligen ingen annan heller.. mer än björnarna!

Så jag accepterade mitt bittra öde och genomled återige en vinter. Fast så illa var det ju egentligen inte så här i retroperspektiv. DET var vinter med mängder av snö! Och alla som önskade sig en VIT jul fick det! Inklusive jag själv! Och snö och rimfrost är otroligt vackert!





Och det ÄR mysigt att kunna slå sig till ro framför en öppen spis och känna värmen som sprider sig. Denna vinter har jag haft förmånen att ha tillgång till just en öppen spis vid några tillfällen. Nackdelen med förmånen var att INNAN jag kunde slå mig till ro där så skulle det skottas bort mängder av snö! För att överhuvudtaget komma fram till det där huset.. Ledbruten är ett ord som nu fått en hel annan betydelse för mig!



Men aldrig smakar en god middag så gott som just då, när man sitter i underställ och njuter av den med kärlek tillagade maten med ett glas vin och hör hur veden knäpper i spisen! Och aldrig känner man sig så levande som just då! Även om det är mörkt, kallt och det känns ohyggligt långt till vår och värme igen!



Men nu är vi där! Och våren spränger sig fram över vårt land. När skomakaren satte en skylt på sin dörr där det stod "Stängt mellan hägg och syrén", då gjorde han något som vi idag kanske skulle kalla mindfulness. Jag önskar att jag just i detta nu kunde göra just så! Stänga ner allt runtomkring och bara sätta mig på en sten någonstans och bara insupa vårens dofter, alla dessa tusen och en nyanser av färger som exploderar bland träd och blommor. Höra humlors surr och ivriga fågelkommunikationer.

Sa jag förresten att jag hörde näktergalen häromkvällen?

Äntligen är vinterdvalan slut!


 
Och jag! JAG ska återigen börja skriva och dela med mig av allt det jag ser och upplever..
 
För jag BETRAKTAR och NJUTER!
 
 

1 kommentar:

  1. Du måste berätta för mig hur en näktergal låter!!

    Kom hit och kvittra vettja :-)

    Ingela

    SvaraRadera